Petőfi Sándor Művelődési Ház és KÖNYVTÁR Jászfényszaru

2021. év

JANUÁR

Az évkezdés általában optimizmusra, reményre ad okot. Valaminek a kezdete, új lehetőségekre, új ismeretekre, belső utazásokra inspirálhat bennünket.
Három regényt választottam az ajánlóban, ahol útra kelhetünk a főhőssel, és átélhetjük vele az ő örömeit, gyötrődéseit, társai lehetünk a vágyai megvalósulásában, hibái elkövetéseiben.

Szerb Antal: Utas és holdvilág
Az Utas és holdvilág című mű népszerűbb, mint valaha. Ennek oka lehet, hogy a főhőssel könnyű azonosulni, az ő útkeresése, mindannyiunk fiatalkori útkeresése.
Mihály gyötrődésével, a szabadság vagy elköteleződés dilemmájával szinte mindenki együtt tud érezni. Mihály az utas, és mi az útitársai lehetünk végig a könyv lapjain.
A regény helyszíne Olaszország, ami már önmagában is gyönyörűség, mert Szerb Antal ismerősként kalauzol végig bennünket, hiszen A harmadik torony című útinaplójában leírtak később az Utas és holdvilág lapjain kapnak költői formát.
A történet kezdetén Mihály utazik nászútra újdonsült feleségével, Erzsébettel, akit nemrégiben hódított el férjétől. A cél Olaszország körbejárása, minden fontos történelmi város, épület megtekintése, amire lehetőség nyílik. Mihály azonban már az első este Velencében furcsa, ismeretlen erők hatására bormámoros túrára indul a sötét, olasz sikátorokban, ahol valami megmagyarázhatatlan érzés uralkodik el rajta, melytől nem képes elszakadni többé. Néhány nap múltán faképnél hagyja feleségét, s úgy dönt, elmenekül a világtól, hogy Olaszországban élje végre azt az életet, amit mindig is szeretett volna, kötelezettségek, elvárások és etikák nélkül.
Hogy ez lehetséges-e, az derüljön ki a könyv olvasása közben. :)
Útravalónak ide írom Szerb Antal egy reményteljes gondolatát: „Életben kell maradni. És ha az ember él, akkor még mindig történhetik valami.”

Lev Tolsztoj: Anna Karenina- Az orosz szépség tragédiája
Egy igazi klasszikussal van dolgunk. Ezt a történetet számtalanszor megfilmesítették, jobbnál jobb színészi gárdával, sőt musical is készült belőle. A mérvadó, a hivatkozási alap mégis a könyv.
A regény egyik szála a házasságtörésről szól. Anna találkozása Vronszkij gróffal sorsszerű, mindkét felet megrázza. Annát, aki soha nem volt boldog a házasságában, letaglózza a férfi iránt gyúló intenzív szerelme. A fiatal, törekvő férfi első pillantásra többet mozgat meg benne, mint unalmas, ám tiszteletre méltó férje valaha is. És itt kezdetét veszi a dráma: Anna a szerelem kedvéért mindent feláldoz, maga mögött hagyva eddigi megbecsülés övezte életét, jó hírnevét és még a fiát is.
Sikerül-e megtalálnia Annának az élethosszig tartó boldogságot, vagy túl nagy árat kell fizetnie a vágyaiért?
A cselekmény másik szála Levinről, a nemesi származású, jómódú földesúrról szól, akinek az élete telve van csalódásokkal, és bánatában szívesen temetkezik el a vidéki élet megszokott, de munkával töltött hétköznapjaiba, hogy sebeit nyalogassa.
Az ő életébe is beköszönt a már nem is remélt szerelem. Vajon ő hogyan boldogul egy nő oldalán, és sikerül- e a boldogságba beleszippantania?
A regény olvasása közben kedvünk támadhat vonatra szállni, sétálni a csikorgó télben, elfogyasztani egy forró teát, beszélgetést kezdeményezni olvasmányélményeinkről, társaságban lenni, bálra készülni. Elő hát a szamovárokkal és a vaskos orosz regényekkel, igazi téli élmény lesz mindkettő!

Arnaldur Indridason: Rókalyuk
A könyv, a skandináv krimik egyike, mégsem szokványos értelemben vett krimi. Bár Erlendur felügyelő nyomoz egy régi, megoldatlan ügyben, de sokkal inkább a saját múltjában kutakodik, hátha végre megnyugvásra lelne.
Erlendur felügyelő visszatér gyermekkora színhelyére, a Keleti Fjordvidékre és egykori szülőházának romjai között üt tanyát. Feltett szándéka, hogy végére jár a családja életét gyökeresen megváltoztató múltbeli tragédiának: nyolcéves öccse, Beggi eltűnésének.
A történetben hideg van, sok a hó, fagyos a hangulat, így aztán ideális téli olvasmány. Erlendur felügyelőt pedig nagyon lehet kedvelni, a sorozat többi része is hasonlóan izgalmas olvasmány.

FEBRUÁR

A februári könyvajánlóhoz olyan történeteket választottam, melyben erős női karakterek jutnak főszerephez. Mások ereje, küzdelme inspirálóan hathat ránk. Három hölgy, három nemes cél: szerelem, igazság, szabadság. Különböző korból és élethelyzetből indulnak, de ami közös bennük, az elszántság, kitartás, akaraterő és a vágy, hogy változtassanak.

Colm Tóibín: Brooklyn
Az 1950-es évek Írországában vagyunk, és Eilis Lacey sok fiatal ír lányhoz hasonlóan nem dúskál a lehetőségekben. Ezért amikor nővére elintézi, hogy kivándorolhasson New Yorkba, Eilis tudja, hogy mennie kell, s első ízben kell maga mögött hagynia családját és otthonát.
Amikor Eilis megérkezik brooklyni albérletébe, nem érzi jól magát. Magányos és honvágy gyötri. Nehezen illeszkedik be a nagyvárosi lányok közé, és gyötrelmesen telnek első munkanapjai a híres Bartocci ruhaboltban, ahol szigorú szabályok vonatkoznak minden eladónőre.
Később Eilis elkezd alkalmazkodni új környezetéhez, kitárul előtte egy új világ és elkezdődik az ő személyiségfejlődése, mely során a hallgatag, visszahúzódó, másoknak megfelelni akaró, ám némi talpraesettséggel és önállósággal is rendelkező lányból az évek során egyre inkább olyan nő válik, aki megpróbálja egyedül eldönteni, hogy mi a jó neki, és aszerint cselekedni.
Szerelmes lesz, boldog, majd hírt kap otthonról, ami miatt vissza kell térnie hazájába. Ott szörnyű dilemmával néz szembe, választania kell két világ és két élet között.
Hogy hogyan dönt Eilis az csak a könyv olvasása közben derül ki, de érdemes vele tartani.
A könyvből –hasonló címmel- remek film is készült Nick Hornby forgatókönyve alapján.

Margaret Atwood: Alias Grace
A történet alapjául egy igaz történet szolgált, mely szerint Grace Markot gyilkosságért ítélték el 1840-ben. Állítólagos szeretőjével együtt kegyetlenül végeztek Grace munkaadójával és annak házvezetőnőjével. Védője Grace elmeállapotára hivatkozva eléri, hogy ne kötél általi halálra, csupán életfogytiglanra ítéljék.
Az ügy megoldatlansága évekkel később is mozgatja az emberek fantáziáját. Bűnös-e Grace, vagy ártatlan? A tiszteletes kegyelmet próbál szerezni a lánynak, és felkér egy orvost, látogassa meg a lányt, és tekintsen be az ő lelkébe. Simont, az orvost is hamar magával ragadja a titokzatosság, miközben meghallgatja a történteket.
Grace olyan, mint Seharezádé. Úgy meséli élete történetét, hogy a hallgatóságában felkelti és végig meg is tartja az érdeklődést. Szultánként hallgathatjuk őt, és eldönthetjük, hogy megkegyelmezünk-e neki.
A történet olvasása közben megismerkedhetünk a korai pszichológia módszerekkel, az igazságszolgáltatást befolyásoló tényezőkkel, dilemmákkal, és a szolgálólányok gyötrelmes életével.
Grace remek emberismerő, manipulatív perszóna, vagy a túlélésért mindenáron küzdő ember?
A könyv elolvasása után mindenki döntse el maga!
A könyvből sikeres filmsorozat is készült, melyet a Netflix tűzött műsorára.

Kathryn Stockett : Segítség
A hatvanas évek elejére, Jacksonba, az amerikai Dél egy tipikus kisvárosába varázsol bennünket Kathryn Stockett regénye, ahol furcsa szimbiózisban éltek az előkelő fehér hölgyek és a fekete házvezetőnőik. Látszólag olyan világ ez, ahol soha nem fog megváltozni semmi – a fehérek úgy érzik, a világ örök rendje a szegregáció, a feketék pedig véletlenül sem merik elmondani igazi érzéseiket.
Aztán feltűnik egy fehér lány Skeeter,, aki író akar lenni, és az az ötlete támad, hogy a cselédekről ír egy interjúkötetet, melyben a fekete nők először kapnak lehetőséget, hogy ők maguk mondják el, milyen a fehéreknek dolgozni, hogy bánnak velük, mik a fájdalmaik, örömeik.
A lányt először a becsvágy hajtja, de ahogy egyre jobban megismeri a cselédsorban élő házvezetőnőket, úgy kerül hozzájuk érzelmileg egyre közelebb, és úgy érti meg őket egyre jobban.
Elgondolkodtatja az a hihetetlen bátorság és erő, ahogy ezek az asszonyok kiállnak a családjukért, támogatják egymást, a kis közösségüket, és közben úgy szeretik az előkelő családok kisgyerekeit, mintha a sajátjuk lenne.
Három bátor nő története ez a könyv, akik mindent kockára tesznek azért, hogy a hangjuk eljusson a süket fülekhez is.
2011-ben a könyvből film is készült, remek színészgárda szereplésével.
Akinek ez a könyv felkeltette az érdeklődését, szeretettel ajánlom még Margot Lee Shetterly: A számolás jogán című történetet is.

MÁRCIUS

A márciusi könyvajánlóhoz három igazi klasszikust választottam. Halhatatlan írók, halhatatlan műveit, melyek egyszerre szépek és tragikusak. Mindhárom könyvben a főszereplő szeretetnyelve a cselekvés. Szavak helyett tettek Szerelem a fő motívum, ami hőseink életét megváltoztatja, vagy tönkreteszi. Az egyikük akar és tud fejlődni, a másiknak sikertelenségre van ítélve minden igyekezete.

Somerset Maugham: Színes fátyol
A könyv szép szerelmi történet és fejlődésregény is. Főszereplője Kitty, az elkényeztetett gyarmatlakó hölgyek életét éli, naphosszat ráér, míg a férje dolgozik, ráadásul hamar rájön, hogy újdonsült férje Walter temperamentuma, személyisége és viselkedése nem kedves számára, így talán nem meglepő, hogy viszonyba bonyolódik egy igen vonzó, határozott fellépésű, férfias, gyarmati tisztviselővel, aki – természetesen – nős. Amikor az affér lelepleződik, Walter úgy dönt, hogy Kínába utazik, egy kolera sújtotta vidékre ahol a járvány megfékezésén dolgozik, és Kittynek más választása nem lévén, követnie kell őt.
S miközben férje és ő is minden egyes nap a halállal néznek szembe, Kittynek bőven van ideje átértékelni az életét, és elgondolkodni azon, hogy mit gondol magáról és másokról, azon, hogy mi a fontos az életben, és azon, hogy hogyan volna érdemes élni. Érdeklődni kezd az őt körülvevő világról, és próbálja magát hasznossá tenni. Kórházakat látogat, ahol az árvákat próbálja felvidítani zongorajátékával, vidámságával, miközben tiszteletben tartja a férje áldozatkész munkáját a járvány megfékezéséért.
S a változással elkezdődik az egymásért, a kapcsolatért való küzdelem is.
Maugham korának elismert útleírója, így olvasás közben magunk előtt láthatjuk Kína csodás tájait, másrészt remek emberismerő, éppen ezért nagyszerűen és hitelesen ábrázolja főhősei lelki fejlődését.
„A lassan folydogáló víz a mulandóság melankolikus érzését keltette fel a lélekben. Minden elmúlik, gondolta Kitty, elmúlik nyomtalanul. Az emberek olyanok, mint a vízcseppek ebben a folyóban, s oly közel egymáshoz s mégis oly távol egymástól, névtelenül folynak-folydogálnak a mulandóság óceánjába. Ha minden oly rövid ideig tart és oly keveset ér, mi értelme van annak, hogy az emberek oly túlzott fontosságot tulajdonítanak a mindennapi élet dolgainak, s oly boldogtalanokká teszik magukat és egymást?”
A történet végén nem várt fordulat következik be főhőseink életében, nagyon lehet értük izgulni, nagyon lehet nekik drukkolni.
A regény szépséges erkölcsi és érzelmi utazás, melyből 2006-ban John Curran rendezett új, nagyszabású filmet, Naomi Watts és Edward Norton főszereplésével.

F. Scott Fitzgerald: A nagy Gatsby
Ez az a kor, amikor dübörög a dzsessz, mindenki vadonatúj autókkal száguld, divatba jön a rövid haj, a ruhákon flitter, toll, boa. Az emberek ész nélkül hajszolják az élvezeteket, el akarják felejteni a háború borzalmait. A nagy Gatsby egy életérzés, egy stílus, vágyálmak kipukkant buborékja.
Fitzgerald az elveszett nemzedék egyik írója, akire jellemző a kiábrándultság, az illúzióvesztés A nagy Gatsby ezeknek a csalódástól átitatódott éveknek a legmeghatározóbb regénye. Főszereplője Jay Gatsby, akit milliomosként ismerünk meg, New York-i Long Islanden fényűző életet él pazar luxus villájában ahová mindenki vágyik, mert itt jelen van a társadalom színe-java. Kerti partijai a legvonzóbb események, melyekre dőlnek a hívott és hívatlan vendégek.
A történet olvasása közben apránként ismerjük meg a főszereplő életútját.
A szegénysorból származó Gatsby beleszeret egy gazdag lányba, Daisybe; a háború elsodorja őket egymástól, s míg a fiatalember a tengerentúlon harcol, a lány férjhez megy egy faragatlan, ámde dúsgazdag emberhez. Hazatérése után Gatsby fanatikus akarással , – és az eszközökben nem válogatva – vagyont szerez, hogy „méltó” legyen Daisyhez és újra meghódíthassa az asszonyt.
Gatsby sóvárog a szépség, a szerelem után, és a Daisyért való küzdelem a tragikusan végződő regény központi konfliktusa lesz.
Hamis csillogás, lelketlenség, feneketlen mélység, kiábrándultság és a lehetetlen megkísértése, nagyjából erről szól ez a könyv. Az ábrázolt miliő szép, vonzó és izgalmas, és mégis velejéig romlott, hősei valójában ellenszenves, anyagias, számító alakok, akik mégis szerethetőek.
Olyan emberek története, akik „összetörnek dolgokat és embereket, s aztán visszahúzódnak pénzükbe és nemtörődömségükbe.” és olyanoké, akiket mámoros nyári álmaik meggyőznek arról, hogy „milyen valótlan a valóság, és hogy a világ sziklaszilárdnak vélt biztonsága tündérszálakon nyugszik.”
Gatsby a legszomorúbb főhősök egyike, akinek sorsa és története olvasás után keserű szájízt hagy, de édes lesz rá visszaemlékezni.
A történetet sokan filmre vitték, a legújabb feldolgozás 2013-as, melyben Leonardo DiCaprio és Carey Mulligan szerepel.

Francoise Sagan: Jó reggelt, búbánat!
Sagan még csak 18 éves, amikor megírja ezt a regényt, ami diadalmenetben járta be Európát, és Amerikát is. Az írónő új hangon tudott mondani valamit az ifjúságról, szerelemről, bánatról és a felnőtté válás szenvedéseiről, és mindezt nagyon finom és őszinte hangon. A könyvnek hamisítatlan francia bája van, és minden korosztály számára szól, a kamaszoktól az érett felnőttekig egyaránt.
A történet egyszerű, mégis tartogat meglepetéseket. Apa és lánya Cécile tengerparti nyaralásra indulnak Az érettségin éppen elbukó, unatkozó tizenéves lány, a lelkében tátongó űrt azzal próbálja kitölteni, hogy szórakozást kívánva apja kapcsolatait manipulálja, aki épp már változtatni szeretne kicsapongó életén, és elköteleződni kíván.
Cécile világából teljes mértékben hiányzik a stabilitás. Hiányzik az anya – és ezzel egy lehetséges iránytű-, mely után a világban igazodni lehetne. Az apa maga a megtestesült könnyelműség, aki félévenként vagy gyakrabban cserélgeti barátnőit, és tizenhét éves lányát, mint teljes jogú felnőttet dobja bele fényűző, nemtörődöm életébe.
A történet végén váratlan fordulat következik be, és azt hihetnénk, hogy hőseink fejlődésen mennek majd keresztül, változnak, érettebbek lesznek, aztán kiderül, hogy ez még sincs teljesen így, minden folytatódik ott, ahol abbamaradt, Cécile és apja minden további nélkül átlépnek a történteken, s nem marad a tragédia után más, csak az időnként érzéseik között felbukkanó búbánat.
Ahogy Cécile mondaná: „de olyan könnyű dolog engedni az ösztönöknek, utána pedig bűnbánatot tartani…”

Jó olvasást kívánok! Bujdosó Katalin, könyvtáros